De bronafbeelding bekijken

Vandaag is het World sleep Day.
Hoe slaap jij? Ervaar jij wel eens, of misschien wel langere tijd slaapproblemen? Wist je dat een gezonde slaap essentieel is voor heel veel dingen? Een gezonde slaap zorgt onder andere voor een betere concentratie en productiviteit van je hersenen. Ook zorgt het ervoor dat je mentale herstel verbeterd. Een goede slaap zorgt ook voor het fysieke herstel van je lijf.

Thuiswerken…… een hele opgave!

We zitten met zijn allen midden in de lockdown. Sinds halverwege maart vorig jaar werkt al het groot gedeelte van werkend Nederland vanuit huis. Misschien werk jij ook wel thuis en zit je op dit moment zelf met je kinderen, die hun schoolwerk maken, aan de eettafel.
Het thuis werken biedt voordelen, zoals minder reistijd en flexibeler je werktijden in kunnen delen. Wellicht merk je zelf ook de nadelen van het thuiswerken. Dit laten ook de berichten in de media zien. Buiten het gemis van sociale contacten, is de ergonomie thuis vaak een stuk minder en bewegen we tijdens de werkuren minder. Dit kan tot gevolg hebben dat we lichamelijke klachten ontwikkelen zoals bijvoorbeeld in de nek- en schouders.

Stress hebben we nodig, maar kan ons ook behoorlijk in de weg zitten!

We hebben het allemaal wel eens; een stressvolle dag op je werk, discussie met je collega, onenigheid met je partner of je zorgen maken om je eigen gezondheid of over de gezondheid van een dierbare om je heen. Het zijn hele normale dingen die bij het leven horen. Deze gebeurtenissen gaan vaak gepaard met verschillende emoties en gedachten. Maar wat als deze emoties en gedachten je laten leiden in je gevoel? Dat deze gevoelens ervoor zorgen dat je van slag raakt? Of van invloed is op je dagelijkse functioneren? En hierdoor zelfs invloed heeft op je lichaam met lichamelijke klachten als gevolg? Dat zijn tekenen dat je uit balans raakt en je goed voor jezelf moet zorgen.